بهترین های روز
بهترین های روز

سرگرمی و دانستنی های فراوان به همراه کلیپ های روز و مطالب وبلاگهای فارسی با به روز رسانی خودکار

بهترین غذاهای آهن دار

بهترین غذاهای آهن دار


اگر میخواهید از ابتلا به کم خونی در امان باشید باید در رژیم غذایی خود یک بازنگر کامل داشته باشید تا غذاهای تندرست و غنی از آهن بیشتری را به هنگام اضافه کنید. به گزارش آلامتو و به نقل از روزیاتو؛ آهن برای ساخت ماهیچه، بهبود سوخت وساز تن و عملکرد هر چه بهتر اعضای تن بسیار بایسته به نظر می رسد. کمبود این عنصر در تن یکی از رایج ترین نقصان های رایج تغذیه ای در سراسر جهان به شمار می رود. فقر آهن یکی از معدود کمبودهای موادغذایی است که در کشورهای پیشرفته و جهان اولی رواج بیشتری دارد. یکی از دلایلش فراوانی مصرف فست فودها و غذاهای ناسالم، آماده و فراوری شده در چنین کشورهایی است. ماده معدنی آهن در عملکرد همگانی تن انسان نقش بسیار مهمی دارد و کمبود هنگام می تواند پیامدهای متعددی به دنبال داشته باشد. در باره نقش آهن در تن باید گفت که به ساخت هموگلوبین در سلول های قرمز خونی کمک می کند که نقش انتقال اکسیژن از ریه ها به ماهیچه ها و دیگر اعضای تن را به عهده دارد. سلول های خونی همچنین با به کارگیری هموگلوبین به حمل و انتقال دی اکسیدکربن از ارگان های تن به ریه می پردازند تا از دهان و در درازا بازدم، هنگام را از تن بیرون کنند. همچنین برای ساخته شدن برخی از هورمون ها و بافت ها در تن به شدت به آهن نیاز است. فقر آهن مساله ای نیست که بتوانید ساده از کنار هنگام بگذرید. وقتی آهن کافی در خون هستی نداشته باشد، سلول های خونی نمی توانند به آسانی اکسیژن موردنیاز بافت ها و ارگان ها را حمل و جابه جا کنند. برآیند اینکه ی این امر، فرد دچار خستگی و کمبود انرژی دایمی می شود و نمی تواند کارهای ساده زندگی را به راحتی به انجام برساند. همچنین معده او نیز دچار دشوار خواهد شد. کمبود آهن روی نیرو تمرکز و حافظه افراد، حفظ ترازمندی دمایی تن و مقاومت در برابر ویروس ها و ریزاندامگان ها نیز کارایی سر راست دارد و مایه می شود تا فرد دچار همیشه بیمار و خواب آلوده باشد. حالا این سوال پیش می آید که تن به چه میزان آهن نیاز دارد؟ زنان میان 19 تا 50 سال باید روزانه 18 میلی گرم آهن در روز مصرف کنند. البته این میزان در چهره بارداری به 27 میلی گرم در روز افزایش می یابد. دلیلش هم این است که در درازا حاملگی مقدار خون در تن افزایش می یابد زیرا باید اکسیژن لازم برای سلول های تن جنین را نیز تامین کند، برآیند اینکه به آهن بیشتری نیاز خواهد بود. زنان بالای 50 سال به آهن کمتری نیاز دارند و 8 میلی گرم در هر روز برایشان بسنده خواهد کرد. دلیلش نیز یائسگی است. مردان پس از 19 سالگی باید روزانه 9 میلی گرم آهن مصرف کنند. مردام مسن هم 8 میلی گرم آهن برایشان کافی است. میزان مصرف آهن در کودکان با توجه به سنشان باید میان 7 تا 15 میلی گرم در روز باشد. لازم به اشاره است که در چهره مصرف بیش از اندازه آهن باید توجه داشته باشید که این مقدار از 45 میلی گرم در روز برای نوجوانان و 40 میلی گرم در روز برای کودکان بیشتر نشود. خبر خوب در این رابطه این است که حجمی وسیعی از غذاهای در دسترس همانند تخمه کدو حلوایی، اسفناج، جو و گندم و گوشت قرمز در بر گیرنده آهن هستند. البته گفتنی است که دو گونه آهن هستی دارد: آهنی که از مواد غذایی حیوانی به دست می آید و آهنی که از گیاهان مشتق می شود. آهن حیوانی بسیار تند تر از آهن گیاهی جذب می شود. بنابراین لازم است که هر دو را در رژیم غذایی خود داشته باشید. برای اینکه بدانید کدام مواد غذایی در بر گیرنده مقادیر زیادی آهن هستند، پیشنهاد می کنیم تا ادامه مطلب را مطالعه کنید. همراهمان باشید. 1. تخم مرغ، گوشت قرمز، جگر و دل منابع اصلی آهن هِم (حیوانی) هستند بسیاری از پروتئین های حیوانی در بر گیرنده آهن نیز هستند. از دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد: تخم مرغ: زرده دو شماره تخم مرغ درشت = یک میلی گرم آهن گوشت قرمز: 2 تا 3 میلی گرم در هر 85 گرم گوشت بوقلمون: 2 میلی گرم در هر 85 گرم جگر گوسفند: 5 میلی گرم در هر 85 گرم گفتنی است که در مصرف جگر باید مراقب باشید زیرا منبع غنی ویتامین A است و در چهره زیاده روی کردن شدنی است از حد مجاز فراتر رفته و مشکلاتی برایتان ایجاد کند. همچنین زنان باردار باید از مصرف جگر خودداری کنند. زیرا ویتامین A شکیبیدن سقط جنین را افزایش می دهد. در پایان هم یادآوری کنیم که جگر کلسترول بالایی نیز دارد. 2. کنجد منبع غنی آهن بشمار می رود دانه های کنجد یک اسنک خوشمزه به شمار می روند که می توانید به چهره های گوناگون هنگام را مصرف کنید. هر یک پیاله کنجد دارای 20 میلی گرم آهن و دیگر مواد مغذی همانند مس،، فسفر، ویتامین E و زینک است. کنجد را می توانید روی سالاد، نان، پیراشکی و بریزید. یا به همراه عسل هنگام را آماده و میل کنید. 3. نخود منبع غنی آهن برای گیاهخوارها بشمار می رود هر یک پیاله نخود، 5 میلی گرم آهن وارد تن می کند. نخود را به روش های گوناگون می توانید مصرف کنید. هنگام را پخته و درون سالاد، پاستا یا برنج بریزید. یا به چهره کتلت، فلافل، حُمُص، آش، آبگوشت و تهیه و میل کنید. 4. پرک جو و گندم برشتوک هایی که از پرک جو و گندم تهیه شده اند نیز علاوه بر آهن فراوان، زینک، فیبر، کلسیم و ویتامین B نیز دارند که با مصرف هنگام ها در ابتدای صبح به همراه شیر می توانید انرژی زیادی برای تمام روز کسب کنید. 5. تخمه کدو منبع غنی آهن است بد نیست بدانید که یک چهارم پیاله تخمه کدو در بر گیرنده 2 میلی گرم آهن است. این خوراکی ساده را می توانید روز میز گذاشته و هنگام تماشای فیلم یا سریال موردعلاقه خود مصرف کنید. یا هنگام را درون کیک ها یا نان های خانگی بریزید، درون ماست اضافه کرده یا به سبزیانه بیفزایید. 6. لوبیا سویا علاوه بر آهن در بر گیرنده دیگر مواد معدنی نیز هستند هر یک کاسه دانه سویا در بر گیرنده 4 میلی گرم آهن است. بعلاوه، مس زیادی نیز دارد که به عملکرد هرچه بهتر رگ های خونی و سیستم ایمنی تن کمک می کند. از دیگر مواد معدنی موجود در لوبیای سویا می توان به منیزیوم اشاره کرد که برای انجام تکاپو های شیمیایی تن لازم و بایسته است. لوبیا سویا همچنین دارای مقادیر زیادی پروتئین، فیبر، گونه ها ویتامین ها و اسیدآمینه است. نمونه های مزه دار شده لوبیا سویا در فروشگاه ها قابل دسترسی و خریداری است. 7. لوبیای سیاه منبع غنی ویتامین C و آهن است هر یک پیاله لوبیا سیاه در بر گیرنده 4 میلی گرم آهن است. درهم کردن هنگام با موادی همانند کلم بروکلی و گل کلم هنگام را به بمب ویتامین C و دیگر مواد مغذی و لازم برای تن تبدیل می کند. لوبیا سیاه پخته شده را می توانید درون سبزیانه ریخته و سرو کنید. یا هنگام را پوره کرده و با سبزی ها خام مصرف نمایید. 8. عدس در بر گیرنده مقدار زیادی آهن گیاهی است از دیگر موادغذایی خوشمزه و همیشه در دسترس، باید به عدس اشاره کرد که در بر گیرنده مقدار زیادی آهن است. هر یک کاسه عدسی در بر گیرنده 6 میلی گرم مواد معدنی دربرگیرنده آهن و فیبر است و تا حد زیادی به کاهش کلسترول خون و تنظیم قندخون کمک می کند. عدس را می توانید به چهره سوپ، درون پلو، روی سبزیانه یا به چهره کتلت درست کرده و مصرف کنید. 9. اسفناج دارای مقدار زیادی آهن است هر دو مدل پخته و خام اسفناج در بر گیرنده مقدار زیادی آهن است و به تن در جذب هر چه بهتر مواد مغذی کمک می کند. تنها 1 پیمانه اسفناج پخته دارای 6 میلی گرم آهن، پروتئین، فیبر، کلسیم و ویتامین های A و E است. از آنجا که بسیاری از کودکان از مزه اسفناج خوششان نمی آید، بهتر است هنگام را به گونه ای سرو کنید که متوجه هستی این گیاه در خوراک نشوند. به طور مثال، درون پیراشکی یا لازانیای سبزیجات. 10. گونه ها گوناگون گوشماهی ها در بر گیرنده آهن هستند اگر به غذاهای دریایی و به ویژه گوشماهی های دریایی دلبستگی داشته باشید، می توانید با مصرف هنگام ها مقدار زیادی از آهن موردنیاز تن خود را تامین کنید. گوشت گوشماهی در بر گیرنده مقدار زیادی زینک و ویتامین B12 نیز هست. هر 5 شماره گوشماهی دریایی 3 میلی گرم اهن به تن می رساند. اگر گوشماهی در دسترستان نیست یا از مزه هنگام خوشتان نمی آید می توانید ماهی هایی همانند هداک، سالمون و تن را جایگزین هنگام کنید.
منبع : تغذیه
تاریخ باز نشر :
زمان : حدود 6 ساعت پیش

بازنشر شده توسط : - bestofday
لینک ثابت مطلب :
امتیاز 3     1 تا 5
تعداد بازدید : 15

موضوع مطلب : #

فناوری

#

فیلم و سریال

#

پزشکی و سلامت

| کرمان
برچسب ها : #

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#

#


دانلود رمان بگزار تا بگویم "جواب صفحه 55نگارش هفتم " دانلود آهنگ جدید شادمهر دشمن جون دانلود آهنگ جدید شادمهر عقیلی دشمن جون دانلود اهنگ اهلام دانلود آهنگهای فاز بالا خارجی دانلود اهنگ پوریا پوتک از بچگی دانلود آهنگ خدا خستم صبح بیدارم نکن از مجید خراطها رمان زمین به شکل احمقانه ای گرد است دانلود رمان زمین به شکل احمقانه ای گرد است نگاه دانلود پاورپوینت درس 6 آمادگی دفاعی نهم همراه با جواب فعالیت مکالمه عربی سطح پایه هشتم حاشیه برای دور برگه اچار پاورپوینت درس 6 آمادگی دفاعی نهم بازی کلش رومی بینهایت رمان همخونه قسمت سوم طرح ساده دور برگه اچار فلزی با جلای بسیار زیاد ساعت پخش سریال های gem tv دانلود فول آلبوم پرویز بولبوله چرا خفاش در روز فعالیت نمی کند متن اهنگ ترکیه sevdiyim adam متن اهنگ ترکیه sevdiyim adam